Get Adobe Flash player

A cikk egy rövid átfogó tanulmányt nyújt a hazai elektromos autózásról, technológiákról és töltőkről.
 
My article provides a brief comprehensive study of electric cars, technologies and chargers in Hungary.

 

Az elektromos autó egy villanymotorral meghajtott gépjármű, energiáját akkumulátorból nyeri. Az elektromos autók fejlesztése az ezredforduló táján az olaj árának emelkedésével új sebességre kapcsolt. Mindehhez hozzájárult az egyre nagyobb kapacitású és újabb technológiás akkumulátorok megjelenése. Ekkor készült az első sorozatban gyártott elektromos autó is az indiai REVAi.
Az elektromos autók előnyei: olcsóbb üzemanyag, halk működés, környezetkímélő, alacsony üzemeltetési- és szervizelési költségek, egyszerűbb karbantartás, biztosításuk és adóvonzatuk is kedvezőbb a belsőégésű motorral hajtott társaikhoz képest.
Az elmúlt évtized kutatásfejlesztéseinek köszönhetően az elektromos autók egyre nagyobb konkurenciát jelentenek a hagyományos motorokkal szerelt gépjárművek számára, melyhez a környezettudatos gondolkodás is hozzájárul. Az autógyárak is készen állnak a változásra, 2016-ban összesen 773 600 db EV-t gyártottak és értékesítettek világszerte. Mindez a 2015-höz képest nagyjából 42%-os növekedést jelent, igaz ez még a világon eladott összes autó 1%-át sem teszi ki.
Magyarországon egy évvel ezelőtt mintegy 700, tisztán elektromos gépjármű üzemelt. 2015-ben 115, 2016-ban pedig már több mint 200 elektromos autót értékesítettek, melynek köszönhetően már több mint ezer ilyen gépjármű fut a hazai utakon. Becslések szerint 2020-ig 20 ezer fölé emelkedhet a számuk. A nálunk kapható márkák közül a legkedveltebbek a Nissan Leaf és a BMW i3 típusok. A tisztán elektromos autók mellett megugrott a környezetbarát hibrid gépjárművek száma is, míg 2014-ben 537 gépjárművet vásároltak a magyar tulajdonosok, 2016-ra ez elérte a 2072 darabot, és további bővülés prognosztizálható.
A hazai e-mobilitás sikerének a kulcsa lehet a „Jedlik Ányos Terv”, melynek célkitűzése az elektromos mobilitás elterjesztése, az elektromos autózás infrastruktúrájának fejlesztése, jogi – és adózási feltételeinek bővítése. Manapság egyre több autót látni zöld rendszámmal, melyek használatára zéró emissziós, tisztán elektromos hajtású, illetve robbanómotorral is rendelkező, de tisztán elektromos üzemben 25, vagy 50 km megtételére képes gépjárművek jogosultak. 2015 szeptemberétől a zöld rendszámmal rendelkező autók esetében több városban díjmentes a parkolás, bizonyos helyeken ingyen lehet tölteni a járműveket, a tulajdonosok mentesülnek a gépjárműadó megfizetése alól. Az állam tavaly 2 milliárd, idén 3 milliárd forinttal száll be az új e-autó vásárlásokba. A 15 millió forint vételárat meg nem haladó, maximum a bruttó vételár 21%-át fedezve, 1.5 millió forinttal támogatja az elektromos autó vásárlóit.
Az e-autózás hátrányát a korlátozottan megtehető táv és a töltőoszlopok alacsony száma jelenti. A mai középkategóriás villanyautók 100-300 km-t tudnak megtenni egy töltéssel, és csak 120 nyilvános, bárki által használható töltőoszlopnál tudják feltölteni az akkumulátorokat. 2016 augusztusában megjelent a GZR-T-Ö-2016 kódszámú, „Elektromos töltőállomás alprogram helyi önkormányzatok részére” elnevezésű pályázat, melynek részeként 1,25 milliárd forintos keretre pályázhattak a 15 ezernél nagyobb lélekszámú települések, így 1000 gyors és villám-töltőpont létesülhet. A támogatás általános célja a közlekedésből származó üvegházhatású gázok emissziójának csökkentése és az ország környezetkímélő gépkocsikkal történő átjárhatóságának megtermése. A támogatás közvetlen célja az, hogy a töltőpontok a felhasználók mindennapi életteréhez a lehető legközelebb kerüljenek. A technológia térnyerésének köszönhetően a várakozások szerint a töltéshez szükséges töltőpontok száma a 2015 évi 114-ről 2020-ra 2000 töltőpontra emelkedhet.
Az elektromos autózás nagy praktikuma, hogy nem köthető szénhidrogénekhez, autónkkal nem kell benzinkútra járni. Az otthoni töltés 1, vagy 3 fázisról kizárólag váltóáramról történik. A gyári vagy háztartási fali töltőt Type1 vagy Type2 csatlakozóval kapcsoljuk az autókhoz. Az otthoni AC töltés általában éjszaka praktikus, így a 2.3 ~ 3.6 kW leadására képes töltők 6-10 óra alatt töltik fel az akkumulátorokat. Az „A” és „B” típusú normál teljesítményű AC utcai gyorstöltők általában 11-22 kW-os oszlopok, melyek Type2 csatlakozási lehetőséggel rendelkeznek. Ezeknél a gyorstöltőknél az autó feltöltésének sebessége elsősorban az autóba szerelt invertertől függ. Típustól, kapacitástól függően 3-7 óra. A „C” típusú egyenáramú villámtöltők 40 kW teljesítmény feletti berendezések, melyek CHAdeMO és CCS töltőfejjel rendelkeznek. Mindezek mellett legtöbb esetben Type2 csatlakozó is található váltóáramú töltéshez. A villámtöltőkkel az elektromos gépjármű akkumulátorai 75-85% töltöttségi szintig 20-30 perc alatt feltölthetők.  A fennmaradó 15-25% töltése az akkumulátorok kímélése miatt lassú.
Látható, hogy az elektromos autózás zöld lámpát kapott, de ahhoz, hogy ez a folyamat hazánkban is folytatódjon, és még jobban felgyorsuljon több támogatásra, kedvezményre, töltőoszlopra és a villanyautók árának csökkenésére van szükség.

Szabó Csaba – informatikus, közgazdász
kommunikációs és marketing igazgató