Get Adobe Flash player

Segítő (robot)kéz az egészségiparban

Az elmúlt évtizedekben azok a feldolgozórendszerek, amelyeknek nagy pontosságú és teljesítményű ipari folyamatokra volt szükségük, mind az automatizációhoz fordultak. Az automatizált gépek és robotok a folyamatos technikai fejlődéssel olyan iparágak széles körébe is sikeresen betörhettek, ahol jól definiált folyamatokkal és termékekkel dolgoznak, mint például az egészségiparban.

Az egészségügynek rendkívül sok kihívással kell szembenéznie. Az egyik legnagyobb probléma az adatok pontatlan, hibás vagy duplikált rögzítése, valamint a páciensek dokumentumainak nem megfelelő tárolása. Mivel egy nem automatizált környezetben az emberi hibatényező jelentős, az ügyintézési és adminisztrációs feladatok száma megnövekszik, ami korlátozza az alkalmazottak munkahelyi mozgásterét és kapacitását. Rengeteg feladatra képes azonban megoldást nyújtani az automatizáció, többek közt például az e-receptek, az automatikus számlázás, az elektronikus egészségügyi adatok, az időpont-emlékeztetők, a fejlett időegyeztetés, a klinikai menedzsment, a biztosítási ügyek, valamint a készletek kezelése területén.

Robotok mindenütt

A technológiai fejlődésnek köszönhetően a robotok belépnek az egészségügy területére is, természetesen gondos emberi felügyelet mellett. Robotasszisztensek figyelik a páciensek adatait, és egyből riasztják a nővéreket, amikor emberi jelenlétre van szükség, így egy ápoló egyszerre több pácienssel is tud foglalkozni. Emellett ezek az asszisztensek automatikusan rögzítik az információkat a beteg elektronikus egészségügyi nyilvántartásába is. Robotkocsik eszközöket szállítva haladnak keresztül a kórházi folyosókon. A robotok újabban már sebészeknek is asszisztálnak, így a műveletek pontosabbak lesznek, és a műtétek nagyobb sikerszázalékot tudnak felmutatni. Ezek a robotok olyan egyszerűbb feladatok ellátására is képesek, mint a vérvétel, a páciens életjeleinek és állapotának ellenőrzése, de szükség esetén a páciens higiéniáját is rendbe tudják tenni. A robotok a gyógyszerek előkészítésében és adagolásában is részt vesznek például a farmakológiai laboratóriumokban. Mindemellett léteznek olyan robotasszisztensek is, amelyek a mozgássérülteknek segítenek a mozgásban, illetve a rehabilitációban. A fizikoterápiás kezeléseket széles körben alkalmazzák arra, hogy segítsék a sérült, beteg vagy testi fogyatékos páciensek mozgásának és testi funkcióinak visszaállítását, újra mozgásba állítsák az ízületeket és a lágy szöveteket.

A nagyobb termelési ráta és a gépi automatizálással való emberi interakció szükségességének kihívásaira választ adva az együttműködő robotokat 2008-ban az Universal Robots fejlesztette ki először. A dán cég a fejlett, felhasználóbarát és könnyű súlyú ipari robotkarok piacvezetője. Az együttműködő robotok vagy kobotok területén bemutatott legújabb technológiai fejlesztésüket kimondottan az ipar 4.0-ra tekintve hozták létre, amely összhangban van az egészségügyet érintő automatizációs forradalommal. Észak-Spanyolországban négy éve dolgoznak a CBot nevű látásvezérelt robotrendszeren, amely automatikusan képes különböző típusú fizikoterápiás kezelést nyújtani. Noha a páciens állapotának diagnosztizálását még mindig egy szakember végzi, a robot el tudja látni a gyógytornász feladatait, így a túlterhelt kórházakban kapacitás szabadul fel. A Universal Robots három robotkarja is részét képezi ennek a technológiának, és a tervezők könnyedén képesek a páciens szükségleteihez és a kívánt feladatokhoz igazítani a szoftvert. A könnyű programozás, telepítés és az ipari robotkarok együttműködő természete lehetővé teszi, hogy a sebészek, nővérek, asszisztensek és robotok együtt dolgozhassanak, és kezelhessék a pácienseket. Az együttműködő robotok azonban az egészségügy más szekcióiban is segítséget tudnak nyújtani.

Együttműködés határok nélkül

Felépülés agyvérzés után Az Odense-i Egyetem Idegsebészeti Központja és a Universal Robots közösen fejlesztette ki a Patient@Home projektet, amelynek célja az vérrögökből és agyvérzésből eredő sérülésekből lábadozó emberek rehabilitációja. A Rainer nevű szolgáltatórobotot arra tervezték, hogy segítsen a betegeknek a rehabilitációjukhoz szükséges ismétlődő, funkcionális gyakorlatok elvégzésében. A technológia ezzel támogatja a terapeutákat abban, hogy személyre szabott edzésprogramokat hozhassanak létre, amelyeket a páciensek utána biztonságosan végezhetnek a robotokkal. Ebben a kezdeményezésben rengeteg lehetőség rejlik.

Ágyhoz kötött betegek kezelése Dániában a Robert ApS egy olyan rehabilitációs robotot fejlesztett ki, amely ágyhoz kötött betegek ápolásában segíti az egészségügyi szakembereket. A Robert nevű szolgáltatórobot a lehető legjobb gondoskodást nyújtja a pácienseknek annak érdekében, hogy mielőbb felépüljenek. Robert rengeteg feladatban tudja segíteni az ápolókat és terapeutákat, mint például a nehéz súlyok emelése, ameire rendszeresen szükség van a páciens rehabilitációja során.

Intraokuláris lencsék gyártása A Universal Robots az egészségügyi szolgáltató indiai Aurolabbal is együtt dolgozik. Az Aurolab az Aravind Eye Care Systems szemészeti központtal áll kapcsolatban, és kobotokkal sikerült elérniük azt, hogy elérhetővé váljon az emberek számára a látásuk visszanyerése, valamint lecsökkentették az energiafelhasználásukat és a minőséget érintő problémákat is. Az Aurolabnál a termelés napi 150 intraokuláris lencséről 10 ezerre emelkedett, több mint 130 országba exportálnak.

Lehetőségek tárháza

A szektor automatizálásában természetesen további potenciálok rejlenek: orvosi ellátást lehet eljuttatni olyan helyekre, ahol az még napjainkban nincs jelen, nagyon sok terhet vehetünk le az egészségügyi szakemberek válláról, valamint segíthetünk embereknek abban, hogy újra járjanak. Ahhoz, hogy képesek legyünk kihasználni az előnyeit és elkerülni a potenciális kockázatait egy ilyen technológiai forradalomnak, folyamatosan jól informáltnak kell lennünk a tudományos fejlődés terén. Minderre azért van szükség, hogy fel tudjunk készülni arra a nem túl távoli jövőre, amelyben a robotok létfontosságú szerepet játszanak, és a közvetlen közelünkben dolgoznak majd.

Forrás: Universal Robots

Ez a robot már egy tűbe is képes befűzni a cérnát

Az XR-1 az intelligens rugalmas aktuátorai miatt képes ennyire kifinomult mozdulatokra.

Február 26-án, a mobilágazat Mobile World Congress nevű konferenciáján bemutatta intelligens kiszolgálórobotját a kínai Innfos. Az XR-1 integetéssel, kávészervírozással, tánccal, sőt még cérnabefűzéssel is tanúbizonyságot tett szofisztikált mozgási képességéről. Az android főleg a gyártója saját fejlesztésű intelligens rugalmas aktuátorának (Smart Compliant Actuator, avagy SCA) köszönheti az agilitását. Éppen ez a technológia teszi lehetővé, hogy a felhasználó kifinomult interakciókba léphessen a robottal.

Az SCA egy szervomeghajtót, egy nagy pontosságú kódolót, egy nagy teljesítményű, kommutátor nélküli motort és egy pillesúlyú fordulatszám-csökkentőt tartalmaz.

Gyakorlatilag erre az aktuátorra épül a XR-1. Az SCA része a gép összes ízületének. A robot a rugalmas illeszkedéseknek köszönhetően biztonságos működés mellett tudja egyszerre dinamikusan és precízen kivitelezni a mozdulatait.

Az egészségügyi létesítményektől kezdve a gyárakon keresztül a háztartásokig egyre többféle környezetben veszik hasznát az XR-1-hez hasonló kiszolgálórobotoknak. A biztonságos és intelligens ember-android együttműködéshez flexibilisen irányítható, strapabíró, nagy pontossággal tevékenykedő szerkezetekre van szükség. Az Innfos szerint a maga aktuátora optimális megoldás az ilyen robotok megmozgatásához.

(forrás: Business Wire)

Drónvezetés az oktatásban

A február 14-én kezdődött tavaszi félévben az országban elsőként indított az Óbudai Egyetem (azon belül is a Kandó Kálmán Villamosmérnöki kar) drónkezelés kurzust. A hivatalosan Ipari UAV kezelési és fejlesztési ismeretek nevet viselő tantárgy óráin az oktatók hivatásos drónkezelők, mérnöktanárok, civil, illetve katonai pilóták. A képzésben részt vesz a világ egyik vezető dróngyártója, a kínai DJI magyar disztribútora, a Duplitec is. A tárgy féléves, szabadon választható, kreditpont jár érte, vagyis a drónvezetés ezzel teljes mértékben elismert egyeteni tantárgy lett.

A képzésre egyelőre 16 diák jelentkezett, de a drónok felhasználása a modern ipari környezetben olyan tempóval hódít, hogy ennek valószínűleg a többszörösére lesz szükség már a közeljövőben.

Pneumatika roadshow-t indított az AVENTICS Hungary Kft. a hazai egyetemeken

Országjáró egyetemi előadássorozatot szervez októberben az egri Aventics Hungary Kft., az EMERSON Csoport tagja, amely során tíz felsőoktatási intézményt látogat meg a cég. A roadshow alkalmával a vállalat képviselői a pneumatikus technológia mellett a XII. Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyt is bemutatják a műszaki mérnökhallgatóknak, akik október 31-ig nevezhetnek a gépépítő versenyre. Ezúttal már három kategóriában állnak rajthoz a sűrített levegővel hajtott járművek, a normál kategória versenyszámainak győztesei és az „Aventics Legjobb Pneumobilja 2019” díj nyertese 500-500 ezer forintot vihet haza. A legutóbbi három év legeredményesebb egyeteme 1 millió forintos különdíjban részesül.

A pneumatika történelmét, a technológia széleskörű felhasználhatóságát, az Internet of Things (IoT – Dolgok Internete) és az Industrial Internet of Things (IIoT – Ipari Dolgok Internete) alkalmazását mutatja be az Aventics Hungary Kft., az EMERSON Csoport tagja a műszaki egyetemistáknak szervezett előadássorozatában, amelyet október elején indított el a vállalat. A hagyományos őszi roadshow keretében ezúttal tíz felsőoktatási intézménybe látogatnak el a cég képviselői hazánkban, s a hallgatók a szakmai prezentációkon túl megismerkedhetnek a 2019-es XII. Nemzetközi Aventics Pneumobil Verseny részleteivel is.

Az egri vállalat tizenkettedik alkalommal hirdet versenyt mérnökhallgatóknak, pneumatikus hajtással rendelkező járművek tervezésére és kivitelezésére. Az egyetemi csapatok pneumobiljai ezúttal 2019. május 9-11. között mérhetik össze tudásukat az Érsekkertben, Egerben. Az országos roadshow kezdetével a nevezések is elindultak a gépépítő versenyre, a csapatok október 31-ig regisztrálhatnak legfeljebb 12 fős kerettel – amelyből 6 fő a versenyzői létszám – a www.pneureg.hu központi online felületen.

A járművek 2019-ben már három kategóriában állhatnak rajthoz, a szenior és a normál kategória kiegészült a juniorokkal, ahová alapvetően olyan első és másodévfolyamos hallgatókból álló alakulatok nevezhetnek, akik először vesznek részt a versenyen, és új építésű járművel készülnek.

A csapatok ezúttal is távolsági, ügyességi és gyorsulási futamokon indulnak, a zsűri a versenyszámok győztesei mellett összesítésben a legeredetibb konstrukciót és projektelképzelést is díjazza. A 2019-es Pneumobil Versenyen a normál kategória futamainak első helyezettjei és a műszaki kategória győztese is 500 ezer forintos pénzjutalomban részesül, a legutóbbi három év legeredményesebb egyeteme pedig 1 millió forintos különdíjat vihet haza. A fődíjat, az „Aventics Legjobb Pneumobilja 2019” címet a különböző versenyszámok első helyezettjei közül választja ki a szakmai zsűri, amiért a mostani kiírásban 500 ezer forintos pénzdíj jár.

„Meglátásunk szerint a Pneumobil Verseny „járműépítési feladata” közelíti meg a legjobban egy célgép felépítését és ezen keresztül, kivételes összetettségével segítheti az Ipar 4.0 alkalmazásához szükséges komplex gondolkodásmód elsajátítását a leendő mérnökgenerációban. – mondta el Gödri István, az Aventics Hungary Kft. ügyvezetője. – Elsődleges fontosságúnak tartjuk ugyanis a verseny keretében a résztvevő mérnökhallgatók szemléletformálását, amely során az Ipar 4.0 program irányába orientálhatjuk a résztvevőket. Éppen ezért az általános szervezési feladatok mellett folyamatosan dolgozunk azon, hogy a viadal technikailag is megújuljon és az ipari fejlődés trendjeit követve, az Ipar 4.0 elvárásainak megfelelve új szintre lépjen.”

Gödri István azt is elmondta, hogy a technológiai megoldások fejlődésének köszönhetően tovább szigorodtak a szabályok, a járművek tervezésekor például már a lábtér védelme is elvárás, a sofőrt pedig kötelező négypontos biztonsági övvel rögzíteni. A bukósisak mellett a vezetőnek zárt cipőt, hosszú alsó- és felsőruházatot, kesztyűt kell viselnie. Az Aventics Hungary Kft. ügyvezetője arról is beszámolt, hogy a pneumatikus elemeket ezúttal is vállalatuk biztosítja a csapatoknak, a vezérléstechnikai eszközök pedig a National Instrumentstől érkeznek.

www.pneumobil.hu