Get Adobe Flash player

Néhány példával illusztrálva bemutatjuk, hogy cégünknél mit is jelent pontosan a diagnosztika kifejezés, milyen esetekben, milyen eszközökkel végezzük el a vizsgálatokat és az elért eredményeink milyen előnyökkel és megtakarításokkal járnak partnereink számára.

We present some examples to illustrate why diagnostic testing of hydraulic systems is important at our company, which equipments are used to carry out tests in individual cases and what advantages and savings our results provide for our partners.

 

„Korábban, ha a diagnosztika kifejezést meghallottam, egy régi könyv jutott az eszembe, amelyet apám könyvespolcán kutakodva még gyerekkoromban találtam: Korszerű gépjármű diagnosztika. Elején egy kék overálos szerelő egy felnyitott motorháztetejű autóval, műszerek, vezetékek. Tisztelettel, de habozás nélkül toltam helyre a könyvet akárhányszor a kezembe akadt. Aztán amikor én magam – csaknem 15 évvel ezelőtt – kék overálban „korszerű diagnosztikai eszközökkel” felszerelten az első önálló diagnosztikai vizsgálat elvégzésére indultam eszembe jutott a könyv. És eszembe jutott most is mikor e cikk írásába belekezdtem: legalább az előszóba beleolvashattam volna…”

Hidraulikus rendszerek diagnosztikai vizsgálata
– a pontosság záloga –

Talán elsőként érdemes definiálni, hogy mi, a Jankovits Hidraulika Kft-nél mire gondolunk, amikor ezt a szót használjuk: diagnosztika.
Diagnosztikának nevezzük azokat a műszeres méréseket, ahol a mért értékek számszerűsítve, az idő függvényében, előre definiált módon rögzítésre kerülnek. Az így előálló adathalmazt szoftveresen feldolgozzuk és végeredményképpen az adatok grafikusan jelennek meg jelleggörbe, nyomáslefutás, vagy más, a probléma megoldásának leginkább megfelelő formában. A mért értékeket feldolgozás után kiértékeljük és jegyzőkönyvet állítunk ki, amelyben javaslatot teszünk a további teendőkre.

Mikor végzünk diagnosztikai vizsgálatokat?

  • Ha beállítunk: az általunk beüzemelt gép paramétereit (térfogatáram, nyomás, fordulatszám, ciklusidő stb.) rögzítjük, ami későbbiekben kiindulási pontot jelent.
  • Ha állapotot követünk: összehasonlítjuk a paramétereket a beállítási és az előző értékekkel így egy trend figyelhető meg.
  • Ha hibát keresünk: amikor általunk eddig még nem javított, és ezért még nem ismert állapotú gépet javítunk.

Mióta végzünk diagnosztikai vizsgálatokat?

A vállalkozás 1995-ben elkezdett rendszereket építeni és felújítani. Gyakorlatilag azonnal kiderült, hogy ha ezt magas színvonalon kívánja végezni, akkor ehhez egy korszerű mérő és adatgyűjtő egység nélkülözhetetlen. Így az első mérőműszer még ebben az évben beszerzésre került. Ez alkalmas volt nyomás, hőmérséklet, térfogatáram vagy fordulatszám mérésére. A következő évben egy automatikus hordozható olajtisztaság vizsgáló műszer érkezett. A folyamatos fejlődés folyamatos fejlesztést igényelt, így mára már a műszerek harmadik generációja áll a mérnökeink és a partnereink szolgálatára.

Kik végzik a diagnosztikai vizsgálatokat?

Természetesen a műszerpark mit sem ér szakértő kezek nélkül. A diagnosztikai vizsgálatok mindig mérnöki támogatással készülnek. A mérnökök mindig az adott feladathoz építik fel mérőrendszert, úgy választják ki a mérendő mennyiségeket, a mérési helyet, a mintavételezés gyakoriságát, az adatrögzítés kezdetét, és idejét, hogy az a legteljesebb képet nyújtsa a vizsgálat tárgyáról.
A következőkben két látványos esetet szeretnék bemutatni, amikor diagnosztikai vizsgálattal a partnerünknek pénzt és időt takarítottunk meg:

Csípjük meg a csúcsokat!

Egy présgép négy utánszívó szelepét működtető munkahengerek rendszeresen, gyakran meghibásodtak: elrepedtek! Azt a felkérést kaptuk, hogy gyártsunk négy új munkahengert az eredetinél robosztusabb kivitelben. Segítségül megkaptuk az eredeti henger rajzát és megígérték, hogy biztosítanak állásidőt a helyszíni felmérésekhez.

Első dolgunk megvizsgálni az eredeti munkahengert, szilárdsági számításokat végezni, megkeresni a „gyenge pontot”. De a számítások szerint a szóban forgó üzemi nyomáson a munkahengernek nem szabadna meghibásodni, pláne elrepedni! A partnerünk elmondta, hogy a nyomásokat már leellenőrizte, azok a dokumentációnak megfelelőek. Kértünk időt, hogy a nyomásokat közvetlenül a munkahengereknél hadd mérjük meg. Ahhoz, hogy a mérési pontokat kiépítsük fél óra állásidőre volt szükség. Ezek után az adatrögzítést elvégeztük. Mivel sejthető volt, hogy nyomáscsúcsokról lehet szó ezért a mintavételezés ciklusidejét néhány ms-ra állítottuk. Az eredmény minden képzeletet felülmúlt: gyönyörű, tankönyvekbe való nyomáslefutás.

diag1

 

A ciklusidő kevesebb, mint egy perc, ezért percenként legalább egy kettőslöketet megtesz a munkahenger, azaz az üzemi nyomásnál kétszer nagyobb nyomáscsúcsok kétszer terhelik meg minden egyes percben.

A megoldás egyértelmű! Csillapítsuk a munkahengerek mozgását, szüntessük meg a dinamizmust és már készen is vagyunk. Ez azonban nem volt ennyire egyszerű, mert a csillapítás időveszteséggel jár, ami darabkiesést jelent. Kellett találni a cikluson belül olyan funkciót, amit lehetett gyorsítani, és az ott nyert idővel a kettős löket idejét növelni. Ezt partnerünk elvégezte.
Ezután elvégeztünk egy ellenőrző mérést, és azóta a présgép rendben üzemel.

diag2

 

Összefoglalva, megspóroltuk a partnerünknek:

  • a négy db munkahenger árát
  • a felméréshez szükséges időt
  • a beépítéshez és beüzemeléshez szükséges időt.

Természetesen a diagnosztikai vizsgálatoknak is van költsége, de az egyszer fél óra állásidővel együtt is csak töredéke, mintha a négy munkahenger legyártásra, beépítésre került volna.

Hogy miért éri meg mégis a Jankovits Hidraulika Kft-nek az olcsóbb diagnosztikai mérést eladni a drágább munkahenger helyett?

  • A robosztus hengerek beépítése csak tüneti kezelés, a nyomáscsúcsok megkeresték volna a következő gyenge elemet, és a javítás csak fél siker lett volna.
  • Szakmai tudásunkra alapozva mindig a meghibásodás okát szeretnénk megszüntetni.
  • A vevő bizalma hosszútávon többet ér, mint az egyszeri nagyobb haszon.

Gyorsítsuk fel!

Gyakran keresnek meg minket azzal a feladattal, hogy gyorsítsuk fel a gépet, azaz csökkentsük a ciklusidőt. Legtöbb esetben a partnerünk végzett már ciklusidő analízist, tudja, hogy mi az a funkció, amin gyorsítani kell és lehet is, és konkrét elképzelése is van a megvalósítás módjáról. Van eset azonban, amikor mindezeket a vizsgálatokat, számításokat tőlünk kérik. Ilyen eset volt, amikor egy szálas, laza szerkezetű anyagot bálázó gép ciklusidején szerettek volna csökkenteni. Nem ismertük a technológiát, annak részletes megismerése időigényes munka lett volna, ezért inkább felműszereztük a présgépet, és mértük a motoráramot, a térfogatáramot, és különböző, célszerűen kiválasztott helyeken a nyomásokat.

diag3
Eredményképpen láthatóvá vált a villanymotor kihasználtsága, a csővezetékben a nyomásesés, a visszajáratáskor a munkahenger felületarányával megnövekedett térfogatáram mellett a torló nyomás. Ez esetben látszik, hogy nem csak a szivattyú térfogatáramát, de a bevitt villamos teljesítményt is meg kell növelni. Azon kívül a hosszú csővezeték ellenállása is jelentős, nagyobb térfogatáram esetén a vezeték keresztmetszetet is növelni kell.

Mérjük meg a szivattyút!

A szivattyú diagnosztika az a témakör, amiről most nem akartam írni. De annyira klasszikus, és látványos mérési feladat, hogy nélküle nem kapunk átfogó képet a diagnosztikai vizsgálatokról. A mérjük a térfogatáramot, a nyomást, olajhőmérsékletet, és szabályzott szivattyú esetén érdemes mérni a résolaj mennyiségét is, amellyel tejesebb képet kapunk a szivattyú és a ráépített szabályzók állapotáról.

A mért értékekből megrajzoljuk a jelleggörbét, amit vagy a gyártó által megadott karakterisztikával, vagy az általunk korábban felvett jelleggörbével hasonlítunk össze.

diag4

 

Eszközeink

A két legújabb adatrögzítő eszközünkkel meg tudunk hajtani minden szabványos kimenetű szenzort, alapban tíz analóg, és négy digitális szenzor jelét tudjuk rögzíteni, busz rendszerre felfűzve a szenzorok számát megnégyszerezhetjük.
Műszereinket a gyártó által előírt időközönként felülvizsgáltatjuk, szenzorainkat kalibráltatjuk.

Célunk

Törekszünk arra, hogy javításkor csak azt az alkatrészt cseréljük ki, amelyik tényleg meghibásodott, nem úgy, mint egy jó autószerviz: ma ezt cseréljük ki holnap amazt, a végére aztán csak jó lesz. Minden beavatkozást, és módosítást gondos számítások előznek meg. A számítások sok esetben a mérési adatokból indulnak ki és a végeredmény kontrolálása szintén egy diagnosztikai vizsgálattal történik. Műszerparkunk folyamatos fejlesztés alatt áll. A fejlesztés irányát mindig a vevői igények szabják meg. Gyakorlott mérnökeink mindig a leggyorsabb és a leggazdaságosabb megoldást keresik, mindent megtesznek azért, hogy a partnereink elégedetten távozzanak – helyesebben elégedettek legyenek, amikor mi távozunk.

„… És egyszer azon töprengtem helyszíni mérésből hazafele autózva, hogy nap végére az az overál is ennyire összekoszolódik? …”

Horváth Áron

Jankovits Hidraulika Kft.