Get Adobe Flash player

Erdõs Tibor  

Sales Engineer – Mérnök üzletkötõ

ABB Kft.

 

D

Az ABB, a teljesítmény és automatizálás technológia terén vezetõ cégcsoport bemutatta az új nagyfeszültségû hûtõbordás motor típusát, amely ötvözi a kis méretet, nagy teljesítményt, magasfokú megbízhatóságot és az egyszerû karbantartást. Az új motortípus az ABB szakmai tapasztalatának, a beruházási költségek gyors megtérülése iránti elkötelezettségnek, a felhasznált anyagok összehangolásának, a könnyedebb légáramlásnak és az újító szerkezeti felépítés összességének eredménye.

Ennek az új generációs HXR utódnak a neve NXR, amely új mértéket állít fel a hûtõbordás motorok között. Nemcsak a korábbi tengelymagasságokhoz viszonyítva kínál nagyobb teljesítményt, hanem a súlyára levetítve is. A motor üzemi hõmérséklete sokkal kiegyensúlyozottabb, emiatt növekszenek a szükséges karbantartások, illetve a szervizelések közti idõtartamok. “Azt hiszem, hogy az új motorunk, nem csak kilowattban, hanem befektetett szakértelemben is többet nyújt kilónként, mint bármelyik korábbi hûtõbordás típus,” mondta Thomas Ek, az ABB nagyfeszültségû motor család termékmenedzsere. “Komoly mérnöki feladat volt, hogy újragondoljuk a termék teljes életciklusának minden egyes részletét.

Ezek a motorok az új technológiával és szerkezeti felépítéssel teljessé teszik az ABB meglévõ nagyfeszültségû hûtõbordás motor termékskáláját, az úttörõ külsõ és belsõ funkciók eredményeképp.

Továbbfejlesztett külsõ és belsõ hûtõrendszer

A motor hûtése jelentõsen javult kívül és belül egyaránt, magyarázza Karita Forss. Az ABB nagyfeszültségû indukciós motorjainak a termékmenedzsere. “A hûtõfolyadék dinamikáját tanulmányoztuk és különbözõ hûtési mechanizmusokat vizsgáltunk, és azt kell mondanom, hogy nincs a motornak egyetlen olyan része se, melyet ne optimalizáltunk volna.”

A hûtõfelület maximalizálva lett és a hûtõbordák alakja, mérete és elhelyezése is a lehetõ legoptimálisabb lett. Még az összes külsõ, vázra szerelhetõ kiegészítõ eszközöket is figyelembe vették a végsõ szerkezeti kialakításnál: A külsõ légáramlat útja mindig szabad marad, attól függetlenül, hogy milyen egyéb eszközöket szerelünk a vázra.

A motor belsõ üzemi hõmérséklete is kiegyensúlyozódott a hajtás és az ellenoldal közt, ez többek közt hosszabb csapágy élettartalmat és kenési idõtartamot jelent. Fejlõdött a tekercselés kialakítása is, hogy ezzel is növekedjen a motor teljesítménye. Az ABB egy teljesen új precíziós tekercselõ szerszámot fejlesztett ki, amely biztosítja az alapanyag megfelelõ alakítását, elhelyezését.

Rugalmas, mégis merev szerkezet

A motor teljes szerkezete rugalmas és cserélhetõ, ami egy alapjaiban új telepítési szabadságot jelent. A összes vázra szerelhetõ alkatrész a kívánt helyre rendezhetõ. Mind a fõ mind a kiegészítõ kapocsdoboz elhelyezése is tetszõlegesen variálható a motor tetejére és végére egyaránt. Ez lehetõvé teszi ugyanannak a motornak a használatát a legkülönbözõbb helyeken és alkalmazásoknál, ami az üzemeltetés során nagy gazdasági elõnyt jelenthet.

A véges elem modellezés módszerét használták a ház anyagszükségletének meghatározására. Ennek eredményeképp – pl.: szélesebb talp, kisebb ház – egy rendkívül szilárd szerkezetet kaptak, a lehetõ legkisebb rezgési értékkel, amely megfelel az összes fontos nemzetközi elõírásnak. A végeredmény egy nagyon megbízható, könnyen telepíthetõ, karbantartható és üzemeltethetõ motor.

A kiegészítõk motorra rögzítése nagyon leegyszerûsödött, köszönhetõen az oldalt elõre elõkészített rögzítési pontoknak. A szabványos tartozékok széles skálája is elérhetõ, mint pl. az ABB MACHsense-P és az ABB MACHsense-R elnevezésû állapot ellenõrzõ készülékek. A könnyed szerelés és a tökéletes eredmény elérését segítik még olyan részletek, mint a szélesebb
talpon elhelyezett ovális furatok vagy a kábel tálca a kiegészítõ kábelezéshez.

Könnyebb karbantartás és hosszabb üzemidõ

Az új motor tervezésénél fõ szempont volt a szervízelhetõség és az ellenõrzés. Az új kialakítás könnyû hozzáférést biztosít az összes karbantartandó részhez és elõsegíti a gyors kenõanyag cserét is. A tekercselés és a csapágyak is könnyedén ellenõrizhetõk egy endoszkóppal, anélkül, hogy a pajzsokat el kellene távolítani. A kiegészítõ állapot ellenõrzõ eszközök is egyszerûen rögzíthetõk az elõkészített pontokon, így téve a motort könnyen karbantarthatóvá. Emellett egyszerre csökkenti az esetleges leállás miatt keletkezõ költségeket is.