Get Adobe Flash player

Azoknál a munkafolyamatoknál, ahol jelentős erőkifejtésre van szükség (pl.: stancolás, préselés, clinchelés, stb.) ma már nemcsak a folyamat megismételhetőségi pontosságának kell az elvárások között szerepelnie, hanem az energiatakarékosságot is számításba kell venni.

At those applications and processes, where momentous press force is required (e.g. punching, pressing, clinching) the energy efficiency also should be so important parameter as replicability accurancy in list of expectations.

Általánosságban, ha nagy nyomás és préserő előállítására van szükség, akkor mechanikus, hidraulikus, vagy teljesen elektromos hajtásokat használunk. Előfordul, hogy pneumatikát felhasználva hibrid rendszereket alakítunk ki, így beszélhetünk pl. pneumo-mechanikus rendszerekről is.

Ezeknek a rendszereknek a konstrukciója meglehetősen masszív szerkezetet eredményez, viszonylag nehezek, sok esetben csak nagy technikai felkészültség mellett vezérelhetők és szervizelhetők, valamint rengeteg energiát használnak fel. Mind műszaki, mind gazdasági szempontból hatékony alternatívaként ajánlhatók a TOX® Pressotechnik által gyártott hidropneumatikus munkahengerek és rendszerek.

A munkahengerek működtetéséhez csak sűrített levegő szükséges, a belső felépítésben rejlő felület-áttétek és egy differenciálszelep gondoskodnak arról, hogy a zárt olajtérben kialakuló több 100 bar olajnyomás révén a dugattyúrúd rendkívül magas nyomóerőt (20-2000 kN) legyen képes kifejteni.
Ezeknek a rendszereknek a különlegessége, és egyben hatékonysága is abban rejlik, hogy levegővel mozgatjuk a dugattyút a kívánt munkapozícióba, majd később vissza is -ezáltal csökkentve a ciklusidőt-, illetve ugyanezt a közeget felhasználva kerül “előállításra” az erőlöket, valamint az ezen az út mentén elvárt préserő is.
A hidropneumatikus hajtásokra tehát általánosságban jellemző, hogy míg kezelhetőségükben, felépítésükben és vezérelhetőségükben pneumatikus hengerekhez, addig terhelhetőségükben hidraulikus hengerekhez hasonlítanak.

 

A hidraulikát és a pneumatikát azonban nemcsak a nyomásfokozás során kombinálhatjuk hatékonyan, hanem akkor is, amikor a dugattyúrúd sebességét szeretnék szabályozni, de nem közvetlenül a táplevegő segítségével. Ilyenkor egy vezérelhető fojtással ellátott olajkamrát helyezünk el a munkahenger elejére. A szabályozó szelep(ek) megfelelő időben történő aktivizálásakor, valamint a fojtás kellő mértékű beállításával egyszerűen tudjuk mind a gyorslöketi, mind az erőlöketi sebességet, és ezáltal a pontosságot is szabályozni.

A TOX® hidropneumatikus munkahengereinek szelvényes felépítése lehetővé teszi, hogy kisebb hengerek esetében opcionálisan, míg nagyobb hengerek esetében standard kialakításban tartalmazzanak egy bypass-szeleprendszert. Ennek kettős szerepe van, amely működése során lehetővé teszi, hogy nagyobb szerszámsúly esetén az alaphelyzetbe történő mozgáskor a dugattyúra ható, a szerszám súlyából adódó tehetetlenség nem okoz gyors felütközést és zajterhelést a felső holtpontban, mivel a szeleprendszerben kialakuló olajfilm-réteg (2) egy hidraulikus csillapítást valósít meg.

Ugyanez a szeleprendszer védi meg a munkahengert a kavitációs problémáktól is olyan esetekben, amikor pl.: lyukasztási feladatra használjuk azt. Ezeknél az alkalmazásoknál, amikor a terhelés hirtelen lecsökken (átszakad az anyag) az olajtér hirtelen kitágulna, amely felhabosítaná az olajt.

 


Az olajban légbuborékok keletkeznének, amelyek a további ciklusok alatt összeállnának és megnagyobbodnának, majd idővel „felrobbannának”. A szelepek a hirtelen fellépő nyomáscsökkenéskor a henger belső olajtartályából olajt engednek át (tulajdonképp az (1) dugattyú oldali alacsonyabb nyomás szívja át, a nyomáscsökkenés hatására kinyitott szelepeken keresztül) és így megakadályozza a nem kívánt fizikai jelenség kialakulását.

Tihanyi Roland
Lang & Társai Kft.